Dnes je to práve virtuálna realita, ktorá umožňuje ľuďom akýsi vizuálny únik. V 19. storočí sa rovnaký koncept hľadal v technologickom vynáleze, ktorý zachvátil svet už v 50. rokoch 19. storočia – stereoskope.
Išlo o drevené zariadenie, na ktorom bola fotografická karta s dvoma obrázkami vedľa seba. Jednalo sa o dva mierne odlišné obrazy, jeden pre každé oko, aby sa dosiahol efekt hĺbky. Vďaka binokulárnym šošovkám sa tieto obrazy premenili na trojrozmernú scénu.
Vytvorenie prvého typu stereoskopu sa pripisuje anglickému vynálezcovi menom Charles Wheatstone v roku 1838. Jednalo sa ešte len o menej praktický a neprenosný model, využívajúci dvojicu zrkadiel v 45-stupňovom uhle k očiam používateľa, pričom každé z nich odrážalo obraz umiestnený bokom. Medzi širšie publikum sa stereoskop dostal v roku 1851, keď sa objavil na Svetovej výstave v Londýne (Great Exhibition of the Works of Industry of all Nations). Jednalo sa už o ručný stereoskop Davida Brewstera, ktorý využíval šošovky na prepojenie obrázkov. Tento vynález údajne upútal aj pozornosť vtedajšej kráľovnej Viktórie, čo mu postupne prinieslo medzinárodnú popularitu.
Záujem o tento prístroj výrazne vzrástol po tom, ako ho upravil americký intelektuál Oliver Wendell Holmes v roku 1859. Stereoskop získal novú, ľahkú a lacnú konštrukciu, ktorá sa stala nesmierne populárnou. Stereoskop v tejto podobe sa stal súčasťou módnych salónov po celej krajine a prinášal veľkolepú zábavu.
Reklamy prezentovali stereoskop ako virtuálne cestovanie. Zariadenie malo preniesť krásy sveta priamo k ľuďom, bez toho aby museli míňať peniaze na cestovanie. Poskytoval hmatateľný zážitok vzdialených miest a menil „tam a vtedy“ na „tu a teraz“. Prekvapenie, ktoré mal priniesť stereoskop pri pohľade na fotografie nedokázal napodobniť žiadny iný prístroj. Myseľ si mala raziť cestu do samotnej hĺbky obrazu, ktorý na nás vystupoval.
Výsledkom popularity stereoskopu bolo, že mnohé firmy začali vysielať fotografov do rôznych atraktívnych častí sveta, ktoré sprístupňovali širokej verejnosti v úplne novom svetle využitím špeciálnych fotografií pre stereoskopy (stereofotografií). Popularita stereoskopu ustupuje až v polovici 20. storočia pod vplyvom kinematografie.
Stereoskop značky „TRIUMPH“. Má drevenú konštrukciu s drevenou rúčkou pripevnenou ohybným kovovým kolieskom o konštrukciu. Stereoskop má dva sklíčka v tvare štvorca, vsadené do dreveného oválu, na ktorý je pripevnený kovový kryt s florálnym motívom. Na prekryte je kruhová pečiatka výrobcu: „TRIUMPH, UNIVERSAL VIEW CO. PHILADELPHIA, U.S.A.“
Rozmery: dĺžka – 32 cm, šírka – 13 cm
Text: Martin Katreniak, historik NMG
Zdroj: https://noma.org/stereoscopes-first-virtual-reality-devices/
Zdroj fotografii: Zbierkový fond NMG
PDF na stiahnutie tu: Stereoskop / uložené na Google Disku NMG