Katalógy / Catalogues
I. ročník - 1983
II. ročník -
1986 III. ročník -
1989
IV. ročník -
1992 V. ročník - 1995
VI. ročník -
1998
VII.
ročník - 2001
VIII.
ročník - 2004
IX. ročník - 2007
X. ročník - 2010*
XI. ročník - 2013* XII. ročník - 2016
XIII. ročník - 2019 TA 2019 PDF
*-fotoprezentácia všetkých diel / all arts
XII. Trienále akvarelu 2016
Výsledky zasadnutia medzinárodnej
poroty
XII. Trienále akvarelu v Lučenci dňa 2. 12. 2016
Na
súťažnú prehliadku sa prihlásilo 64 autorov z 8 krajín (Slovensko, Česká
republika, Maďarsko, Srbsko, Švédsko, Nemecko, Holandsko, Izrael), s počtom 182
diel. Na výstavu porota vybrala 54
autorov a 83 diel, z nich 5 autorom
udelila ceny:
1. cena / 1. díj / 1th prize - F. BALOGH Erzsébet (HU) (foto)
2. cena / 2. díj /
2th prize - BAKOS Ferenc (HU) (foto)
2. cena / 2. díj / 2th prize - Dominika LEHOCKÁ (SK) (foto)
3. cena / 3. díj / 3th prize - MADARAS
László (HU) (foto)
3. cena / 3. díj / 3th prize - Jozef BAUS (SK) (foto)
Členovia poroty:
PhDr. Edita
Vološčuková, PhD. (SK) - výtvarníčka a
pedagogička na katedre výtvarnej výchovy FF UPJŠ v Prešove ––
artist, university educator – képzőművész, egyetemi tanár az eperjesi UPJŠ-en
PhDr. Kinga Szabóová (SK) - historička umenia
Szilasi Ágota (HU) - historička umenia –
Dobó István Vármúzeum, Eger
Dušan Krnáč (SK) - výtvarník
Diela vybraté na
výstavu
Agócs
Zoltán (SK): Stopa minulosti
Bakos
Ferenc (HU): Október 11.,
Október 18.
Bakos
Tamara (HU): Triptichon
Balogh Gyula (HU): Művésztelep emlék
Bartoš
Miroslav (SK): Exodus
Jozef
Baus (SK): APL, NYK, Transportovaná farba
Bezúrová Jitka
(SK): Znamenie I-II.
Birkás Babett
(HU): Migration I-II.
Bogácsi Anna (SK): Lucidný sen I-II.
Borgó – György István Csaba (H): Etude Intercisa 2.
Buzu Teodor
(CZ): Rekapitulace
Büki Zsuzsa (HU):
Hommage
Kandinszkij I.
Csukás Varga Edit
(DE): Prirodzená
skromnosť, Snenie
Drozsnyik István (HU): Virágzó
oszlopok napfényben
Enzoe Nagy Zoltán
(SK): Sinemorec
Éles Bulcsú (HU): Szerelem
Foki Éva (HU): Homobulla
F. Balogh
Erzsébet (HU): Csonk és kocka
I-III., akvarell installáció
Géczy Ildikó (HU): Utcarészlet
Hegedűs Hanna Léna (HU): Codiaeum variegatum (Kroton)
Crassula
argentea (Majomfa)
Herbert Anikó (HU): Red Forest, Willful Blindness
Herenyik Zsuzsa (HU): Kapcsolat
Horváth Ildikó (HU): Húsbolt
Körösi Klaudia (HU): Svung 3.
Králik Svetozár (SK): Figury
II – III.
Kratochvil Martin (SK): Krajina
– horizont, Krajina – lavka
Dominika Lehocká (SK): Botanika I-II., Ostružiny
Lóránt János Demeter (HU): Alku, Bika, Nők a strandon
Madaras László (HU): Lustrum, Solymosi veduta
IV- V.
Matrková Mária (SK): Figura 2,3
Matuštíková Kyra (SE): Kráľ UBU
Muška
Pavol (SK): Z cyklu
Civilizácia II.
Nahálka
Vladimír (SK): Krúženie I.
Őri János (HU): Földsebek I.
Pál Csaba
(HU): Fej 1-2.
Polgáry Katarína (SK): Faza I. – Úpadok
Prokop
Zdenek (CZ): Rozevření
Rázusová Nociarová
Michaela (SK): Len povrch 1-2.
Rónai Peter (SK): autoRportret 2
Rónaiová
Veronika (SK): Trans Art Gallery
II.
Skarolková
Eva (CZ): Jako krajina
Skřipská
Anna (SK): Vzdialená
Slavíková
Helena (CZ): Mlha
Sorochinsky Ira (IZR): Next to air
and water
Stepanov Toll Eleonóra (Serbia): Zsidócseresznye
Stuifzand Lous (NL): It could be you
and me
Szabó Éva Mária (HU): Elhagyott kert, Örökre kikötve
Szilágyi Anna (HU): Pig portraits
I-III.
Urbán Tibor – Flaskó Attila (HU): Néhány
nap. Videó
Vancsura Rita (HU): Hatodik
emelet, Háziszappan
Vanka Tímea (HU): Cirkuláció I-III.
Akvarell installáció
Vojčiaková Mária (SK): Sky
Voláková Monika (SK): Animation warrior
Vrábel Jozef (SK): Upršaná krajina
Vernisáž
výstavy sa uskutočnila 21. decembra 2016 v Novohradskom múzeu a galérii
v Lučenci.
Projekt podporil z verejných zdrojov Fond na podporu umenia.
XI. Trienále akvarelu 11.12.2013 - 2.2.2014
Trojročný
odstup v organizovaní prehliadky originálnych
autorských prístupov v technike akvarelu umožňuje
nahliadnuť na zmeny vo vývoji tejto zvláštnej, možno až v
súčasnej dobe naplno oceňovanej maliarskej technike. V
minulosti bol akvarel používaný skôr ako doplnková technika, slúžiaca na
prípravu definitívnej maľby a na kolorovanie kresby. Až pod vplyvom anglickej
maliarskej školy v 2. pol. 18. storočia, dokázali umelci spôsobom alla prima,
ktorý si vyžaduje veľkú istotu, rýchlosť a veľkorysosť, vyťažiť z jej výrazu,
jemnosti a predovšetkým BEZPROSTREDNOSTI.
Umelci, ktorí dnes používajú tento druh maľby, si
väčšinou vypracovali osobitú techniku, často presahujúcu rámec tradičného
chápania jej technologických nárokov. Často je to práve rýchlosť práce,
odľahčený až transparentný vzhľad výsledku a plynulé prestupovanie farebnej
škály, ktoré zvádzajú k zľahka predstieranej emocionalite, zaznamenávaniu
„pocitov“. Akvarel sa tak mení na techniku náhody a len skutočne odvážne senzibilný
autor neskĺzne do lacných efektov. Druhou výrazne zastúpenou polohou je akvarel
ako remeselná technika. Je to naozaj ideálny spôsob ako zachytiť efemérnosť,
napríklad, premien krajiny alebo inej skutočnosti s charakteristickou jemnosťou
farebnej skladby transparentných vrstiev alebo ako použiť koloristický postup v
rámci zvolenej idei. Nie je vôbec
jednoduché rozhodnúť, čo ešte je svojbytným akvarelom, umocňujúcim autorovu
intenciu, alebo naopak, čo sa rozplýva v autorovej nesústredenosti, náhodnom
objave alebo paradoxne, v prílišnom naliehaní na voľbu prevedenia. O technike
akvarelu by sa v tejto súvislosti dalo
hovoriť ako o úsilí šetriť úsilím.
Po
prvýkrát v histórii trienále sa
vrámci prehliadky dostali do užšieho
výberu aj práce, ktoré sa s te-chnikou akvarelu
vysporiadali iným spôsobom, a
síce jeho aplikovaním do animácie, t.j. do
pohyblivého obrazu alebo pomocou
digitálnych technológií, použitím
špeciálneho softvéru. Nazdávam sa, že je to
náznak nových impulzov, ktoré môžu
otvárať iné hľadiská súťaže a je možné s nimi v budúcnosti počítať. Rozdiel
medzi digitálnym a klasickým, analógovým výsledkom, totiž na prvý pohľad nie je
zrejmý. Odlišný je spôsob, akým sa celý proces maľby realizuje. „Myslenie
akvarelom“ tu dokonale nahrádza techniku techniky.
Aby sme sa dokázali zodpovedne postaviť k výberu z veľkého množstva
prihlásených prác, zvolili sme za dominantné kritérium hodnotenia a výberu
mieru koncentrovanosti výpovede, nekom-promisný prístup k tradičnej technike a
jej presahom a intenzitu zážitku zo spracovania témy.
Tak,
ako aj v predchádzajúcich ročníkoch, tohtoročnej
súťažnej prehliadky sa zúčastnilo najviac autorov zo
Slovenska, Maďarska a Českej republiky. S výnimkou
jedného autora z Ruska a z
Japonska má Trienále akvarelu teda skôr
stredoeurópsky rozmer. V prvom kole
porota vybrala 98 diel od 56 autorov, na výstavu bolo napokon
vybraných 63 diel
od 41 autorov.
Pohľad poroty rozhodne upútalo väčšie množstvo prác, než aké si trúfla
napokon určiť ako najzaujímavejšie. Práce „Intercisia“ a „Conversation“ Mirely Ungureanu z Rumunska
(3. miesto), zaujali odľahčeným
rukopisom bežných výjavov zo života. Akvarel „Bez názvu“ Dominiky Lehockej (2.
miesto) presvedčil spracovaním tradičného motívu zasneženej krajiny s
mimoriadnym citom pre sneh. Viacvýznamové „Vzorky
medu“ Edity Vološčukovej, upútali premysleným konceptom s využitím
geometrizujúceho motívu s veľmi silným metaforickým obsahom. Zvláštnym uznaním
porota ocenila digitálny „Akt“ Dominika Hlinku, ešte študenta Vysokej školy
výtvarných umení, ktorý vniesol do súťaže polemiku a iný názor na vysporiadanie
sa nielen s technologickou otázkou tejto stále fascinujúco premenlivej
techniky.
Zostáva len dúfať, že usporiadateľovi tohto výnimočného
podujatia sa podarí aj naďalej udržať záujem o akvarel a pestovať aj týmto
spôsobom jeho jedinečné kvality.
Klaudia Kosziba
Výsledky
medzinárodnej poroty XI. Trienále akvarelu v Lučenci dňa 18.
11. 2013
fotoprezentácia z výstavy
ŠTATÚT XI. TRIENÁLE AKVARELU
PRIHLÁŠKA
V roku 2010 usporiadalo
Novohradské múzeum a
galéria v Lučenci 10. jubilejný ročník
tohto podujatia.
Medzinárodná
porota X. Trienále Akvarelu v
zložení: predseda komisie Prof. Ľudovít
Hološka (Banská Bystrica), Shah Gabriella
(Salgótarján,
MR), Dušan Krnáč (Zvolen), PhDr. Jarmila
Kováčová (Martin), Szilasi Ágota (Eger, MR) dňa 30. novembra 2010 vybrala na výstavu
nasledovné diela:
Fotogaléria z vernisáže a výstavy
Katalóg diel X. TA
Ocenení autori:
Tento projekt bol podporený zo
štátneho rozpočtu SR
Názov výstavy: IX.Trienále akvarelu
Termín konania: 12. 12. 2007 – 17. 2. 2008
Miesto konania: Novohradské múzeum a galéria, Kubínyiho nám. 3, Lučenec
Kurátor výstavy: Prof. Ľudovít Hološka, akad.mal.
Trienále akvarelu je súťažnou prehliadkou súčasnej akvarelovej tvorby.
Jeho prvý ročník sa konal v roku 1983. Odvtedy sa usporadúva v Lučenci
každý tretí rok. Pôvodne slovenský projekt od piateho ročníka prerástol v
projekt medzinárodný. Teraz prebieha IX. ročník, do ktorého sa zapojilo
svojimi prácami 53 autorov zo Slovenska, Maďarska, Čiech a Poľska.
Z nich porota ocenila nasledovných umelcov:
1. miesto:
Martina
Lacová
Slovenská republika
2. miesto:
Małgorzata
Kliminowska
Poľská republika
2. miesto:
Kalocsai
Enikő
Maďarská republika
3. miesto:
Ignác
Kasan
Slovenská republika
3. miesto:
Alexander
Barkóci
Slovenská republika
cena primátora
mesta Lučenec:
Lóránt János
Demeter
Maďarská republika
Cieľom
trienále akvarelu je oboznámiť verejnosť s aktuálnymi tendenciami a
výsledkami tvorby v tejto starobylej technike a zároveň má podnetne
pôsobiť na vzbudenie záujmu o akvarelovú maľbu u súčasných autorov.
Aktuálnosť
akvarelovej maľby 21. storočia spočíva v tom, že umelec má v rukách
prostriedok, ako pohotovo reagovať na prchajúce chvíle zrýchleného
životného tempa, ako zachytiť aj menej konkrétne javy. Akvarel je
zvláštny žáner na vyjadrenie typicky súčasných problémov a výtvarných
snažení našej doby.
Katalóg diel IX. TA
Trienále akvarelu v Lučenci je
medzinárodná súťažná
prehliadka súčasnej akvarelovej tvorby. Usporadúva sa
pravidelne od
roku 1983 a jej organizátorom je Novohradské
múzeum
a galéria v Lučenci. Je to jediné
periodické výstavné podujatie na
Slovensku,
ktoré sa zameriava na akvarelovú tvorbu
súčasných domácich a
zahraničných
umelcov. Toto podujatie nadväzuje aj na bohaté tradície akvarelu v tvorbe umelcov,
ktorí žili a
tvorili na území Novohradu.
Cieľom
podujatia je mapovať a
prezentovať výtvarné diela, ktoré
jednak
zachovávajú tradície akvarelovej
techniky a taktiež prinášajú
nové
spôsoby, zastupujú nové trendy v tomto
výtvarnom žánri. Diela sú v každom
ročníku
prezentované na výstave a takisto
vydaním
katalógu. Pretože
sa v súčastnosti tejto
klasickej výtvarnej technike venuje čoraz menšia
pozornosť, našim zámerom je podnietiť
záujem súčasných
výtvarníkov o akvarelovú tvorbu, aby
sa zachovala a ďalej sa
rozvíjala.