Výstavy

Výstava
k 40. výročiu začatia výroby obkladačiek
na Slovensku
V spolupráci
s firmou Kermat s.r.o.
Novohradské
múzeum a galéria , Kubínyiho
námestie
č. 3, Lučenec
12.10.
2018 – 15.10. 2018
Novohrad
bol miestom, kde sa pred 45. rokmi začala písať
história
výroby
obkladačiek na Slovensku. Závod Obkladačky Lučenec
postavený pri
obci Vidiná, začal samotné obkladačky
vyrábať pred
40. rokmi.
Neskôr sa stal známym pod menom Novoker. Pestrou
produkciou
zásoboval Slovensko a západnú
Európu.
Návštevníci si budú
môcť prehliadnuť pestrú
škálu
výrobkov a zaujímavé
dokumenty súvisiace s výrobou
obkladačiek. Mnoho
faktov sa
dozvedia vďaka príspevkom, ktoré
odznejú
v rámci otvorenia
výstavy pričom bude spomenutá aj
pripravovaná
publikácia
dokumentujúca existenciu fabriky prvých
slovenských obkladačiek.
Podujatia spojené s výstavou
potrvá do nedele
15. októbra
2018 v priestoroch NMG na Kubínyiho
námestí č. 3
o 16:00.

TLAČOVÁ
SPRÁVA
Interaktívna
výstava
vedeckých hračiek KALEIDOSKOP
V spolupráci
s OZ Vedecká hračka z Banskej Bystrice
Novohradské
múzeum
a galéria, Kubínyiho nám.3,
Lučenec
10.5.2018-
10.6.2018
Od udelenia
prvého
patentu na kaleidoskop vynikajúcemu
škótskeho
fyzikovi
a popularizátorovi vedy Davidovi Brewsterovi
uplynulo viac
ako 200 rokov.
Kaleidoskop bol vlastne vedľajší produkt jeho
výskumu polarizácie svetla. Prvý
kaleidoskop bol z trubice, v ktorej Brewster
umiestnil na
jednom
konci niekoľko zrkadiel a na opačnom konci pár
priesvitných diskov, medzi ktoré
vložil koráliky. Spočiatku vedecký
prístroj sa
stal zakrátko populárnou
hračkou.
Pôvodná
interaktívna výstava hračiek,
hier, hlavolamov a jednoduchých
neškolských
fyzikálnych experimentov pre
malých i veľkých pod názvom
Kaleidoskop ponúka
veku
primerané priblíženie a objasnenie
prírodných zákonov a vedeckých poznatkov,
vedecké
hračky, hračky pre predškolákov,
stavebnice, spoločenské hry, hlavolamy,
drobné
experimenty,
radosť a zábavu.
TLAČOVÁ
SPRÁVA
Variácie
skla Novohradu a Podpoľania
Putovná
výstava
Partneri:
OZ Skálnik, Kultúrne centrum A.
Sládkoviča - Podpolianske múzeum
v Detve, SNM
v Martine- Etnografické
múzeum, Múzeum histórie obce
Divín,
súkromní zberatelia
Novohradské
múzeum a galéria, Kubínyiho
nám.3,
Lučenec
5.4.2018-27.5.2018
Kurátor
výstavy: Mgr. Štefan Chrastina
Novohradské
múzeum a galéria
v Lučenci sprístupní dňa 5.4.2018 ako
posledná z vybraných
inštitúcií
putovnú výstavu Variácie skla
Novohradu
a Podpoľania. Idea výstavy vznikla
zároveň s prípravou Bzovských
sklárskych dní 2017 v Dolnej Bzovej, na
návrh OZ Skálnik.
Výstava
uvedie návštevníkov do
problematiky existencie sklární na
území
Novohradu a Podpoľania.
V tomto regióne vzniklo 17
sklární, čo
bola najväčšia koncentrácia
sklárskej výroby na Slovensku. Výstava
predstaví unikátne výrobky
novohradských
a podpolianskych sklární. Medzi
výrobkami
bude vynikať aj predmet
netradičný, a tým je unikátna
minca, tzv.
“veksľa“, používaná ako
náhradné
platidlo v sklárňach Utekáč a
Málinec.
Veksľu sa NMG podarilo získať
vďaka finančnej podpore z verejných zdrojov Fondu
na
podporu umenia
v roku 2017.
Milovníkov
a zberateľov
historického skla osloví tiež
zaujímavý
predmet, pochádzajúci z produkcie
sklární v Dolnej Bzovej.
Jedná sa o
svadobnú čašu Daniela Maróthyho zo
zbierok SNM v Martine – Etnografického
múzea,
ktorá sa vďaka výstave opäť
dostala do regiónu, kde bola pred 170 rokmi
vyrobená.

TLAČOVÁ
SPRÁVA
Miroslav
Janšto. Príbeh
reštaurovania. Výber
z reštaurátorskej
tvorby
Výstava
zo zbierok
Novohradského múzea a galérie
v Lučenci
a Gemersko-malohontského
múzea v Rimavskej Sobote
Novohradské
múzeum
a galéria, Kubínyiho nám.3,
Lučenec
5.4.2018-7.5.2018,
vernisáž 5.4.2018 o 16.00
Kurátor
výstavy: Angelika Kolár
Cieľom
výstavy Príbeh reštaurovania je
sprostredkovať
širokej verejnosti náhľad do
zákulisia problematiky reštaurovania
a priblížiť tak náročnú
a často
nedocenenú prácu
reštaurátora, ktorá
musí spĺňať prísne estetické,
vedecké a
legislatívne kritériá.
Výstava
prezentuje nielen diela samotné ale
prostredníctvom
dokumentácie aj obrovské
množstvo práce, ktorá sa skrýva za
každou
zreštaurovanou pamiatkou.
Reštaurovanie
je špecifická výtvarná
činnosť, pri ktorej
reštaurátor vykonáva práce
na
kultúrnych pamiatkach alebo zbierkových
predmetoch
v záujme ich záchrany a
prinavrátenia pôvodných
výtvarno-estetických
a kultúrno-historických
hodnôt. Napriek tomu, že nevzniká nový
umelecký artefakt, je práca
reštaurátora
autorským dielom s individuálnym
rukopisom, ale
v zmysle zachovania
autenticity predmetu reštaurovania.
Reštaurátor
Miroslav Janšto, ktorého práci je
výstava
venovaná, sa počas svojej viac ako 20
ročnej praxe podieľal na záchrane a obnove
významných hnuteľných
a nehnuteľných pamiatok na Slovensku,
najmä
v regiónoch Novohrad
a Gemer-Malohont. Miroslav Janšto(*4. 3. 1967)
študoval na Škole
umelecko-priemyselnej v Kremnici, odbor
reštaurovanie
štukovej výzdoby
(1981 – 1985). Následne krátke obdobie
v rokoch 1985-1986 pracoval ako
konzervátor v Gemersko-malohontskom
múzeu
v Rimavskej Sobote.
Vysokoškolské
štúdiá absolvoval na
Vysokej škole výtvarných
umení
v Bratislave, odbor reštaurovanie maľby (1987
–
1993). V roku 1992
absolvoval študijný pobyt
v Ríme.
V súčasnosti pôsobí ako
reštaurátor
v slobodnom povolaní, je členom Komory
reštaurátorov a špecializuje
sa na reštaurovanie nástennej maľby, historickej
omietky
a muriva
v interiéroch a exteriéroch
historickej
architektúry a na
reštaurovanie závesného obrazu na
plátne
alebo inom nosiči. Je dvojnásobným
držiteľom Ceny Fénix - Kultúrna pamiatka roka: v
roku
2012 za reštaurovanie
stredovekých nástenných malieb
v presbytériu kostola v Rimavskom
Brezove a v roku 2015 za reštaurovanie
neologickej
synagógy
v Lučenci.
Výstava
Príbeh reštaurovania je koncipovaná
ako prehliadka
najvýznamnejších
reštaurátorských
realizácií
Miroslava Janšta, ako napríklad
reštaurovanie
stredovekých nástenných malieb
evanjelického kostola v Rimavskom Brezove,
oltárnych komplexov v Dolnej Strehovej, Hrachove,
Ľuboreči,
reštaurovanie
interiéru a exteriéru
Katedrály
sv.
Martina v Spišskej Kapitule, ale
taktiež oltárneho obrazu Michala
archanjela z hradnej kaplnky v Starej Ľubovni.
Osobitnou
súčasťou
výstavy sú zreštaurované
predmety –
závesné a oltárne obrazy zo
zbierok
Novohradského múzea a galérie
v Lučenci
a Gemersko-malohontského
múzea v Rimavskej Sobote. Okrem
vystavených
prezentácií je to rad
ďalších
realizácií v stredovekých
kostoloch v
Ľuboreči, Dobšinej alebo reštaurovanie
oltárneho obrazu Narodenia Krista
v rímskokatolíckom kostole
v Bôrke.


TLAČOVÁ SPRÁVA
Výstava:
Salvador Dalí - Božská komédia
a ďalšie
diela
Kurátori:
Vassili Kessaouri, Aleksandre
Kesauri
.
Novohradské
múzeum a galéria, Kubínyiho
námestie
3,
Lučenec
Spoluorganizátor:
Art Expo International
.Trvanie
výstavy: 26. 1. - 25. 3. 2018
.
Novohradské
múzeum
a galéria v Lučenci
v spolupráci so
spoločnosťou Art Expo International
pripravuje výstavu diel svetoznámeho
španielskeho
umelca Salvadora Dalího (1904
– 1989) s názvom Božská
komédia
a ďalšie diela, zo súkromnej zbierky
rodiny Kesauri, získaných od
francúzskej filmovej
hviezdy Mariny Vlady.
Výstava
predstaví cyklus
100 farebných grafických listov –
drevorytov,
ktoré sú ilustráciami k Božskej
komédie stredovekého básnika Dante
Alighieriho.
Dalí začal pracovať na
akvarelových ilustráciách 100
piesní
Komédie v roku 1950, na výzvu
talianskej vlády pripravujúcu sa na 700.
výročie
Danteho narodenia. Medzitým sa
vláda rozhodla prideliť túto úlohu
talianskemu
umelcovi a zrušila
s Dalím uzatvorenú zmluvu. On sa
však
rozhodol pokračovať v práci,
ktorá mu trvala deväť rokov a tak vznikol
cyklus
majstrovských diel, ktoré
prostredníctvom umeleckých ideí tohto
velikána surrealizmu ilustruje
a interpretuje jedno
z najznámejších
diel svetovej literatúry.
V roku 1959 tím expertov pod Dalího
dohľadom
vytvoril zo
100 akvarelových malieb farebné
grafické
listy, prostredníctvom 3500
vyrytých drevených dosiek (k jednému
grafickému listu bolo použité cca. 35
dosiek, ku každej farbe iná). Táto
práca trvala
štyri roky a bol to jeden
z najvýznamnejších projektov
v 20.
storočí.
Dalího diela
vyjadrujú
jeho intelektuálne prístupy, teórie
a myšlienky – nezobrazuje totiž
samotnú realitu, ale vyjadruje skôr pocity
a predstavy, ktoré sa
vynárajú
zo sveta podvedomia, a to prostredníctvom
realistických prvkov.
V cykle Božská
komédia sa
objavujú
nezvyčajné vyobrazenia stredovekých
predstáv
o putovaní duše po posmrtných
svetoch Pekla, Očistca a Neba interpretované cez
Dalího surrealistický
svet fantázie a symbolické obsahy
podvedomia.
Výstavu
dopĺňajú ďalšie
diela španielskeho majstra – plastiky, maľby na
porcelán a keramika.
Andrea
Németh Bozó

|