Výstavy 2016
XII. Trienále akvarelu
Výstava bola predĺžená do 5.2.2017
XII. Trienále akvarelu
Medzinárodná súťažná prehliadka súčasnej akvarelovej
tvorby
Novohradské múzeum
a galéria, Kubínyiho námestie 3, Lučenec
21. 12. 2016 - 29.
1. 2017
Novohradské múzeum a galéria
v Lučenci od roku 1983 pravidelne usporadúva medzinárodnú súťažnú
prehliadku súčasnej akvarelovej tvorby Trienále akvarelu. Je to jediné
podujatie na Slovensku, ktoré sa zameriava na súčasnú akvarelovú tvorbu domácich a zahraničných umelcov. Toto
podujatie nadväzuje na tradície akvarelovej tvorby autorov, ktorí žili a tvorili na území
Novohradu. Jej cieľom je oboznámiť verejnosť s aktuálnymi tendenciami
a výsledkami v tejto výtvarnej technike a zároveň podnetne
pôsobiť na vzbudenie záujmu o akvarelovú maľbu u súčasných autorov.
Pri monotematických
súťažiach, ktoré sú zamerané na
výlučné použitie jednej výtvarnej techniky,
nastáva vždy problém, kam až posunúť jej hranice.
Ako obstáť v priestore
inovačných technológií, digitálnych
médií, stále mladších adeptov, aby
ich
akvarel neodradil, ale naopak, inšpiroval
k inováciám? A čo ešte
akceptovať, ak má technika ostať akvarelová? Zdá
sa, že len samotná voda
nestačí.
Tohtoročné Trienále akvarelu si udržalo tradíciu čistej
techniky priesvitnej maľby s rýdzo iluzívnym vzťahom medzi farbou
a svetlom, ktorých možnosti sú v šírke použitia takmer nevyčerpateľné. Inovácie
sú v hľadaní aktuálnej témy, no predovšetkým v prístupe k jej
zobrazeniu. Dnešný akvarel zvládne výraz aj na väčšej ploche,
je živý a spontánny. Tieto východiská
definujú akvarel ako techniku s obrovským potenciálom pre nové objavy a
kreatívne experimenty. Akvarel, ako prostriedok výtvarného umenia v súčasnosti
sa opäť uchádza o svoje patričné miesto medzi aktuálnymi výtvarnými technikami.
Do XII. ročníka sa zapojilo 64 autorov
s 182 prácami z ôsmych krajín - Slovenska, Maďarska, Česka, Srbska,
Švédska, Nemecka, Holandska a Izraelu. Medzinárodná odborná porota na výstavu
vybrala 83 diel od 54 autorov a 5 autorom udelila cenu. Vybrané a ocenené práce sú prezentované na výstave
v priestoroch Novohradského múzea a galérie.
Projekt podporil z verejných zdrojov Fond na podporu umenia
Maliar Lučenca – život a dielo Františka Gyurkovitsa
(1876 – 1968)
Výstava k 140. výročiu narodenia umelca.
Novohradské múzeum a galéria, Kubínyiho námestie 3,
Lučenec
6. 10. - 4. 12. 2016, vernisáž: 6.10.2016 o 16,00 hod.
Výstava bola predĺžená do 18.12.2016
Kurátorka
výstavy :
Andrea Németh Bozó
Františka
Gyurkovitsa právom spomínajú ako maliara Lučenca, resp. Novohradu. Jeho život
a dielo sa neoddeliteľne spája s týmto mestom a jeho okolím.
Narodil sa v Budapešti, prevažnú časť svojho života však prežil
v Lučenci. V čase, keď sa natrvalo usadil v Lučenci (1913), mal
už za sebou roky štúdia v Budapešti, Paríži (Akadémia Julian) a na
Mníchovskej akadémii. Status akademického maliara a jeho obľúbená povaha ho
predurčili stať sa významnou osobnosťou. V období Rakúsko - uhorskej monarchie bol
uznávaným a vyhľadávaným umelcom, neskôr, v mladom československom
štáte ako príslušník národnostnej menšiny sa stal maliarom tvoriacim na
periférii umeleckého života. Až v druhej polovici 20. storočia, v jeho
pokročilom veku, sa začala integrácia jeho tvorby do celoštátneho kultúrneho
kontextu Slovenska, no jeho život a dielo doteraz neboli komplexne
spracované.
Svoj výtvarný
výraz rozvíjal na základe
štúdií v Mníchove.
K akademickému realizmu
si osvojil aj princípy plenérizmu, ktoré určili
celú jeho umeleckú dráhu.
Maľoval tradičným spôsobom, prostredníctvom
ktorého mohol okolitý svet
zachytávať tak, ako ho sám videl. Vonkajšie javy
interpretoval cez svoj
optimistický pohľad na život. „Jeho rukopis je vo všetkých týchto prácach prudký, bezpečný, nános farby
je prevažne pastózny, vytvárajúci charakteristickú štruktúru povrchu maľby.
Gyurkovits má rád svetlo a farbu, preto veľmi často využíva svetelný kontrast,
harmonizovaný citlivo podávaným polotieňom.“ – píše o ňom Marian Váross. Jeho najobľúbenejšími motívmi boli žánrové obrazy,
figurálne kompozície, portréty, krajiny a veduty, ktoré diváka zavedú do
starých zákutí Lučenca, parku, trhov a jarmokov - ruchu života obyvateľov
mesta a jeho okolia.
Zámerom
výstavy je nielen spoznať maliarovu umeleckú
dráhu, ale priblížiť aj jeho
osobnosť v kontexte rodinných vzťahov
a historicko-spoločenských
pomerov doby. Okrem vystavených diel – olejomalieb,
akvarelov, pastelov
a náčrtových kresieb či štúdií
- prostredníctvom fotografií a dokumentov
predstavíme
aj momenty a súvislosti z jeho života.
Prezentované
diela sú zo zbierok Novohradského múzea a galérie v Lučenci, Stredoslovenskej
galérie v Banskej Bystrici, Stredoslovenského múzea v Banskej
Bystrici, Katolíckej fary v Lučenci a od súkromných majiteľov. Fotografie,
dokumenty a osobné predmety z autorovej pozostalosti poskytli rodinní
príslušníci umelca.
Andrea Németh Bozó


Projekt podporil z verejných zdrojov Fond na podporu umenia
AMFO 2016
Novohradské múzeum a galéria, Kubínyiho námestie 3,
Lučenec
20. 9. - 2. 10. 2016, vernisáž: 20. 9. 2016 o 16,00
hod.
Kurátorka
výstavy :
Renata Ádámová
Novohradské osvetové stredisko v spolupráci s Novohradským múzeom a galériou v Lučenci pripravili pre širokú odbornú aj
laickú verejnosť regionálnu výstavu fotografií neprofesionálnych fotografov z okresov
Lučenec a Poltár. Autori sa pravidelne stretávajú a vyvíjajú svoju činnosť v Okresnom
štúdiu fotografie pri NOS v Lučenci
a výstava v priestoproch našej inštitúcie bude
reprezentatívnou prezentáciou ich tvorivého úsilia za posledný rok.
Svoje práce predstavia : Ria Zajacová,
Ondrej Kamenský, Jozef Beňovský, Miroslav Ziman, Radovan Vojenčák, Stanislav
Spišiak, Marcel Mižúr, Alena Miklusová a Viktória Košanová.


Advokácia včera a dnes
Novohradské múzeum a galéria, Kubínyiho námestie 3,
Lučenec
6. - 30. 9. 2016, vernisáž: 6. 9. 2016 o 16,00 hod.
Kurátorka výstavy : Mgr. Viktória Hellenbart, podpredsedníčka
Slovenskej advokátskej komory
Výstava je ako celok
výsledkom tvorivej spolupráce univerzitnej knižnice a Slovenskej
advokátskej komory. Podnet na jej zorganizovanie vyšiel z komisie pre
históriu advokácie, ktorá aktívne pôsobí v rámci komory od roku 2010 pod
vedením JUDr. Kerecmana.
Príbeh
advokácie sa
odvíja na unikátnych paneloch, ktoré mapujú
jej vývoj od čias starého Ríma po
súčasnosť. Advokát v doslovnom preklade je ten, kto
je „privolaný na
pomoc“ ako priateľ znalý práva. Na prvom
plagáte ožíva meno Iva Hélory
z Kermatínu, ktorý žil v rokoch 1253 –
1303 a už v tej dobe
sa ujímal chudobných a utláčaných.
Ďalšie plagáty poskytujú informácie
o výkone
advokácie v Uhorsku a Československu,
o významných slovenských
advokátoch – medzi inými napríklad
o slávnych národovcoch bratoch
Daxnerovcoch či o advokátoch, ktorí okrem
aktívneho výkonu advokácie
významnými
umeleckými počinmi vtisli nezmazateľnú pečať slovenskej
literatúre (S. H.
Vajanský, P. O. Hviezdoslav, I. Horváth, D. Okáli
či J. Poničan) a pod. Je
nepochybnou historickou pravdou, že advokáti boli vždy aj
významnými kultúrnymi
a politickými činiteľmi. Výstava sa venuje aj
úlohe, poslaniu a pôsobeniu
advokátskych komôr do roku 1948, činnosti prvých
žien v advokácii na
Slovensku, advokácii za Slovenskej republiky
a v 50-tych rokoch,
následne v rokoch 1968 – 1989 a po prelomovom
roku 1989, ako aj
súčasným orgánom komory a ich
právomociam. Všetky panely zjednocuje
základná idea – konanie advokáta
v rôznych spoločenských režimoch vždy na
prospech klienta.
Zaujímavosťou je
panel venovaný pôsobeniu žien v profesii advokáta, ktoré je pomernou
„novinkou“, keďže prvé ženy advokátky pôsobili na našom území až od 30-tych
rokov 20. storočia, dovtedy bolo toto povolanie výlučne mužskou doménou. Za
necelých sto rokov pôsobenia v tejto profesii v súčasnosti už majú
ženy advokátky takmer 50% zastúpenie.
Výstava sa
z hľadiska načasovania konala v roku, kedy si advokácia na Slovensku
pripomenula dva významné historické míľniky: 140. výročie vzniku moderných
advokátskych komôr (na území Uhorska, teda aj Slovenska sa tak stalo v roku
1875) a 140. výročie narodenia advokáta, spisovateľa a legionára
Janka Jesenského.
Výstava sa stala
putovnou a bola inštalovaná v mestách Trenčín, Žilina, Prešov,
Košice, Vranov nad Topľou, Nitra, Sečovce, Banská Bystrica a Trnava.
Mgr. Viktória Hellenbart
podpredsedníčka
Slovenskej advokátskej komory



XXVIII. Medzinárodné keramické sympózium
Lučenec - Kalinovo 2016
Výstava výsledkov tvorivého pobytu
účastníkov sympózia
Novohradské múzeum a galéria,
Kubínyiho námestie 3, Lučenec
10. 8. - 11. 9. 2016, vernisáž: 10. 8.
2016 o 16,30 hod.
Výstava bola predĺžená do 18.9.2016
Kurátorka výstavy : Andrea Németh
Bozó
Medzinárodné keramické sympózium
Lučenec-Kalinovo je najstaršie nepretržite fungujúce sympózium na
Slovensku so zameraním na keramickú tvorbu, na domácej pôde
jedinečné svojho charakteru. Zohráva dôležitú úlohu vo výtvarnom
umeleckom dianí, prispieva k rozvoju umeleckej keramiky na
Slovensku a posilňuje jej postavenie medzi ostatnými výtvarnými
médiami. Novohradské múzeum a galéria v Lučenci od roku 1989
pravidelne každoročne usporadúva toto podujatie v spolupráci so SVU
– Združením keramikov Slovenska, závodom Žiaromat a.s Kalinovo,
Mestom Lučenec a obcou Kalinovo. Umelci tvoria v neateliérových
podmienkach závodu a tak môžu využiť jedinečné možnosti, ktoré im
závod Žiaromat poskytuje - miestnu hlinu (šamot), technické
vybavenie a vypaľovanie vo veľkokapacitných peciach. Výsledky tvorivého pobytu účastníkov
sympózia sú každoročne prezentované na výstave v priestoroch
Novohradského múzea a galérie. Na jeho XXVIII. ročníku svoje
diela predstavia : Firdevs Müjde Gökbel a Oya Asan Yuksel
z Turecka, Veronika Selingerová z Českej republiky
a Paula Hoššová zo Slovenska.
Andrea Németh Bozó


Alfréd Balázs (nar. 1963,
Lučenec)
V
roku 1997 vyštudoval Vysokú školu
výtvarných umení v Budapešti, žije
a tvorí vo Fiľakove. Venuje sa
voľnej tvorbe, jeho najčastejšie používané
médiá sú maľba a kresba pastelom/uhlíkom,
ale používa aj vlastnú kombinovanú techniku a
venuje sa aj sochárstvu. Pracuje
klasickými výtvarnými médiami, jeho
originálnosť však spočíva vo svojskom
použití týchto médií a vo vlastnom
výtvarnom jazyku. V autorovej tvorbe
nachádzame dva výrazné zámery v umeleckom
vyjadrovaní. V jednom sa spájajú
tvary a formy z reality či zo sveta fantázie. Abstrahuje a
konštruuje nimi
bujné, tvarmi pretkané kompozície, z
ktorých sa miestami vynárajú postavy a
tvary evokujúce skutočné javy. Objavujú sa v nich
archetypické formácie a
univerzálne symboly, farba aj tvar majú často
symbolický význam, používa ich k
vyjadreniu metafyzického obsahu. Jeho tematickými
východiskami sú neraz
historické, udalosti, prehistorické či antické
kultúry, náboženské motívy,
prostredníctvom ktorých vyjadruje univerzálne,
metafyzické obsahy. V druhom
dominujú homogénne plochy a priestory, jednoduché
geometrické tvary vyjadrujú
podstatu života a utíšených myšlienok.
Alfréd Balázs je umelcom mysliteľom,
podstatou jeho tvorby je transcendencia a nadčasovosť.
Pripravovaná výstava a
katalóg budú prezentovať výber z jeho zrelej
tvorby.
web autora
Szabóov grafický Lučenec
XIX.
ročník celoslovenskej a XII. ročník medzinárodnej výtvarnej súťaže v
grafike
Novohradské múzeum a galéria, Kubínyiho námestie 3,
Lučenec
16. - 30. 6. 2016, vernisáž dňa 16. 6. 2016 o 10,00 hod..
Celoslovenskú a medzinárodnú výtvarnú
súťažnú prehliadku detí, mládeže a dospelých v grafike realizovalo
Novohradské múzeum a galéria v Lučenci v spolupráci s Mestom Lučenec.
Usporadúva sa pravidelne každý rok s
cieľom upriamiť pozornosť tvorcov na grafickú výtvarnú techniku
a dostať do povedomia verejnosti, predovšetkým detí a mládeže,
významnú osobnosť Novohradu – maliara a grafika Júliusa Szabóa. Do súťaže
sa zapojilo 33 škôl zo Slovinska, Poľska a Slovenskej republiky. Zo zaslaných
grafických prác na tému „Tanec“ odborná
porota na výstavu vybrala 293, z ktorých 41
ocenila. Slávnostné vyhodnotenie súťažnej
prehliadky
sa uskutočnilo v priestoroch NMG v rámci
vernisáže výstavy za
prítomnosti členov poroty a autorov ocenených
prác. Súčasťou vernisáže
bude aj vyhlásenie témy na ďalší
ročník Szabóovho grafického Lučenca
v roku 2017.


ZBERATEĽSTVO
Výstava zo súkromných zbierok
zberateľov z Novohradu
Novohradské
múzeum a galéria, Kubínyiho námestie 3, Lučenec
15.
4. - 12. 6. 2016
Je množstvo
ľudí, ktorí sa venujú zberateľstvu. Pre niektorých môže byť výsledkom
momentálneho nadšenia, či záľubou z detstva, iní sa mu venujú aj po celý život. Zbierať možno takmer
všetko, fantázii sa medze nekladú. História
zberateľstva je taká stará ako ľudstvo samé. Archeologické náleziská
dokazujú, že už v dobe kamennej ľudia hromadili rôzne predmety. Dnes sa zberatelia združujú
v spolkoch, vydávajú špeciálne časopisy a knihy, organizujú výstavy
a veľtrhy, na ktorých si vzájomne vymieňajú rôzne predmety. Výstava
v priestoroch našej inštitúcie bude prezentáciou predmetov zo zbierok
súkromných zberateľov z Novohradu - tradičné poštové známky, historické
pohľadnice, fotoaparáty, požiarnické helmy,...
.

Tlačová správa
Hmyz trópov
Výstava zo zbierok Michala Zachara
Novohradské múzeum a galéria, Kubínyiho námestie 3,
Lučenec
17. 2. - 31. 3. 2016
Výstava bola ukážkou časti súkromnej
zbierky entomológa Michala Zachara z Prievidze. Hmyz v hierarchii
živočíšnej ríše predstavuje jednu z veľmi dôležitých zložiek, a to
nielen počtom druhov, ale predovšetkým aj svojim významom. Odhaduje sa asi na 3
milióny druhov na svete. U nás je známych asi 23 tisíc druhov. Na výstave
sú prezentované prevažne zástupciavia hmyzu
z tropických dažďových pralesov Južnej Ameriky, Ázie a Afriky.
Predstavujú vyber
najväčších,
najkrajších, alebo iným spôsobom
zaujímavých druhov hmyzu. Väčšina
exponátov je
z expedícií, ktorých sa M. Zachar
zúčastnil. Svoje zastúpenie tu majú
denné a nočné motýle, roháče, nosorožteky,
krasone, cikády, škorpióny
a mnoho ďalších. Výstavu dopĺňali aj
niektorí živé druhy hmyzu
v teráriách ako šváby,
pakobylky, pavúky, a iné. Výstava je
spojená
s predajom.
______________________________________________________________________________________________________
Naše výstavy v iných inštitúciách:
fotoprezentácie z Tekovského múzea

Včerajšok dnes.
Výstava
zo zbierok Novohradského múzea a galérie na
Hradnom múzeu vo Fiľakove.
Na výstave sa prezentuje výber z modernej keramickej tvorby s historickou tematikou.

__________________________________________________________________________________

|
|
|
|
|