Výstavy 2015

Poklady Novohradu
Výstava k 60. výročiu založenia múzea v Lučenci
Novohradské múzeum a galéria, Kubínyiho námestie 3,
Lučenec
29. 10. 2015 - 31. 1. 2016, vernisáž dňa 29. 10. 2015 o 16,00 hod.
V roku
2015 si Novohradské múzeum a galéria
v Lučenci pripomína 60. výročie svojho
založenia. V histórii našej inštitúcie
je to významný medzník, ktorý dáva
možnosť poukázať na prínos múzea pre región
a predstaviť širokej verejnosti výber
zo svojich najcennejších zbierok . Výstava
„Poklady Novohradu“ bude
prezentáciou muzeálnych a galerijných
zbierkových predmetov získaných vďaka
úspešným projektom v rámci
akvizícií za posledných desať rokov.
Naša inštitúcia sa špecializuje na
budovanie fondu, ktorého významnou súčasťou je historické sklo a smalty. V Lučenci
v minulosti pôsobili dve smaltovne, z nich
Sternlichtova bola prvá
smaltovňa založená v Uhorsku a obe svoju produkciu
exportovali do celého
sveta. Novohrad sa preslávil aj v oblasti sklárskeho
priemyslu - pred 1.
svetovou vojnou bolo v našom regióne
najväčšie množstvo sklární na
území
Slovenska. Návštevníci sa na výstave
oboznámia aj s výrobkami zo spomínaných, už zaniknutých sklární a
smaltovní.
Bohatú tradíciu hrnčiarskeho remesla v Novohrade bude prezentovať
ľudová hrnčina z Haliče. Súčasťou výstavy budú aj tradičné kroje
z Ábelovej a zo zaniknutých obcí Lešť a Turie Pole. Výtvarné umenie
nášho regiónu predstavia olejomaľby novohradských umelcov a galerijná zbierka
bude zastúpená výberom akvarelov
z 11. ročníkov Trienále akvarelu a súčasnej keramickej tvorby
z 27. ročníkov Medzinárodného keramického sympózia.
:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
Jesenné stretnutie
Výstava
neprofesionálnych výtvarníkov OŠ pri Novohradskom osvetovom stredisku v Lučenci
z okresov Lučenec a Poltár.
23. 9. - 18. 10. 2015
Kurátor výstavy: akad.mal. Štefan Balázs
Už sa to stáva
tradíciou, že po dvoch rokoch sa do priestorov Novohradského múzea
a galérie v Lučenci vrátila výstava neprofesionálnej výtvarnej tvorby
Jesenné stretnutie, ktorú organizuje Novohradské osvetové stredisko
v Lučenci v zriaďovateľskej pôsobnosti Bansko-bystrického samosprávneho
kraja v spolupráci s Novohradským múzeom a galériou v Lučenci,
na ktorej verejnosti odprezentuje diela vzniknuté počas dvojročného obdobia
odmlky.
„S vedomím
obdivu a úcty k samotným autorom (ktorí tvoria len vo svojom voľnom čase) aj
teraz sa všetci zúčastnení zjednotili v názore, že najväčšou devízou
vystavujúcich je jedinečná sloboda ducha, autentická tvorivosť, talent a
predovšetkým obdivuhodná a nevyčerpateľná kreativita zúčastnených umelcov,
ktorou sú oni sami vo svojom živote neustále odmeňovaní. Lebo, nie každému je
súdené tvoriť. Aj preto schopnosť zhmotniť to niečo nedefinovateľné a
nepostihnuteľné... tú štvrtú dimenziu a alchýmiu do umeleckej tvorby je úžasným
darom života.“
To sú slová PaedDr. Ely Porubänovej,
kurátorky výstav
Galéria Miloša Alexandra Bazovského,
Trenčín z posledného ročníka
celoštátnej výstavy neprofesionálnej
výtvarnej tvorby „Výtvarné Spektrum“
(na
ktorej sa naši autori pravidelne zúčastňujú) a
ktoré vystihujú presnú príčinu
nášho snaženia sa pravidelne organizovať
toto podujatie. Tohtoročná výstava je rozmanitá z mnohých dôvodov: vekové
zloženie, témy, techniky, uhly pohľadov, rôzny charakter a pod. Spája ju
potreba výtvarne sa prejaviť, preveriť svoje schopnosti, podeliť sa o zážitok
z tvorby so svojimi blízkymi a širokou verejnosťou.
Renata Ádámová
NOS,
Lučenec
XXVII. Medzinárodné keramické sympózium Lučenec - Kalinovo 2015
Výstava
výsledkov tvorivého pobytu účasníkov sympózia
Novohradské múzeum a galéria, Kubínyiho námestie 3,
Lučenec
12. 8. - 20. 9. 2015, vernisáž: 12. 8. 2015 o 16,30
hod.
Kurátorka výstavy:
Andrea Németh Bozó
Medzinárodné
keramické sympózium je
najvýznamnejším odborným podujatím
Novohradského múzea
a galérie. Od roku 1989 ho uskutočňuje pravidelne
každý rok a na jeho
úspešnom priebehu sa podieľajú - SVÚ -
Združenie keramikov Slovenska, Žiaromat
a.s. Kalinovo, Mesto Lučenec a Obec Kalinovo.
Výstava v priestoroch Novohradského
múzea a galérie v Lučenci prezentuje výsledky tvorivého pobytu účastníkov
XXVII. medzinárodného keramického sympózia. Diela Lucie Fabiánovej
- Strassnerovej
(Slovensko) majú humoristický až ironický náboj. Eva Srníková (Slovensko) sa venuje jemným, ručne starostlivo
vytvarovaným objektom. Bożena Sacharczuk (Poľsko) je
virtuóznou majsterkou hrnčiarskeho kruhu a túto remeselnícku techniku uplatňuje
aj vo svojej voľnej keramickej tvorbe. Tomasz
Niedziołka (Poľsko) vytvára mohutné plastiky so svojsky opracovanými
povrchmi. Osobitú skupinu tvoria maľované figurálne plastiky, súsošia dvojice
výtvarníkov Jarmily Mitríkovej a Dávida Demjanoviča (Slovensko),
ktoré sú súčasťou ich spoločného projektu. Motívy čerpajú z tradícií
v minulosti, alebo zo starých povestí či z ľudovej kultúry. Spracované
témy odrážajú ich netradičný spôsob ponímania.


Od 13. júla
opäť naštartovalo Medzinárodné keramické sympózium Lučenec-Kalinovo, ktoré
prebieha nepretržite každé leto už od roku 1989. Tvorivý pobyt na Slovensku
poskytuje umelcom jedinečnú možnosť tvoriť v neateliérových podmienkach,
v
továrenskom prostredí, využiť možnosti tu používanej hliny – šamotu
a vypaľovať svoje práce vo veľkokapacitných peciach. Vďaka týmto
podmienkam si účastníci môžu zrealizovať aj svoje veľkolepejšie nápady a predstavy,
keďže vo vypálení veľkoformátových diel ich nezabraňujú technické prekážky,
ktoré by im v bežných okolnostiach prísne určili maximálne rozmery. Okrem materiálu
a technického vybavenia, ktoré im zabezpečuje závod Žiaromat a.s.
Kalinovo, sympózium dáva príležitosť umelcom oboznámiť sa s inými tvorcami
zo Slovenska aj zo zahraničia, vymieňať si skúsenosti, názory, zúčastniť sa
svojimi vytvorenými dielami na záverečnej výstave v Novohradskom múzeu
a galérii, a aj tým sa zapojiť do súčasného umeleckého diania.
Účastníci už 27. ročníka zastupujú mladšiu generáciu výtvarníkov: Božena Sacharczuk a Tomasz Niedziołka z Poľska, Lucia Fabiánová, Eva Srníková, Jarmila
Mitríková a Dávid Demjánovič
zo Slovenska. Hlavným organizátorom sympózia je Novohradské múzeum
a galéria v Lučenci v spolupráci so SVÚ - Združením keramikov
Slovenska, závodom Žiaromat a.s. Kalinovo, partnermi sú aj Obec Kalinovo
a Mesto Lučenec.
Andrea Németh
Bozó
NMG Lučenec

Eva Srníková
Lucia Fabiánová

Tomasz
Niedziołka
Božena Sacharczuk

Jarmila
Mitríková
Dávid Demjanovič
TLAČOVÁ SPRÁVA
Palo Macho -
V službách svetla
Autorská výstava
významného sklárskeho umelca
Novohradské
múzeum a galéria, Kubínyiho námestie 3, Lučenec
18.
6. - 9. 8. 2015, vernisáž dňa 18. 6. 2015 o 16,30 hod.
Kurátor
výstavy: Peter Michalovič
Palo Macho vyštudoval Vysokú školu výtvarných umení v Bratislave,
kde aj v súčasnosti pôsobí ako odborný asistent na Katedre úžitkového
umenia v Ateliéry Skla. Od začiatku svojej tvorby sa orientuje na tvorbu
obrazov zo skla a sklených objektov.
Hoci ťažiskom jeho tvorby sú
obrazy zo skla, Machove obrazy nevznikajú tradičnou technikou maľby na skle.
Sklo nepoužíva len ako podklad, na ktorý nanáša farba, ale aktívne využíva jeho
prirodzené vlastnosti, a to predovšetkým transparentnosť a hrúbku. Hrúbka
skla mu umožňuje využívať obe strany skla. Macho nanáša farby z jednej aj
druhej strany skla, a týmto nanášaním vytvára a zdôrazňuje priestorovú
dimenziu skla. Jeho obrazy na rozdiel od obrazov na plátne teda majú reálnu
dimenziu hĺbky, to znamená, že jednotlivé vrstvy sú priestorovo ukladané.
Transparentnosť skla potom umožňuje vidieť jednotlivé vrstvy, čím sa vytvára
zvláštny výtvarný priestor. Na jednej strane sú jednotlivé vrstvy vzájomne
oddelené, na druhej strane vďaka transparentnosti skla vstupujú do kvalitatívne
nových vzťahov, vzájomne na seba reagujú. Raz sa nachádzajú vo vzťahu pozadia
a popredia, pričom pozadie a popredie v tomto prípade nemožno
chápať ako figúru a pozadia, pretože Machove obrazy sú nefiguratívne. Inokedy
sa akoby preplietajú do jedného komplikovaného priestorového útvaru,
pripomínajú zvláštny priestorový labyrint, v ktorom však niet centra ani
vchodov. Tieto efekty sú možné preto, že svetlo ako aktívny činiteľ prechádza
medzi jednotlivými vrstvami a spája ich do jedného kompozičného celku,
a ten spätne udeľuje čiastkové významy jednotlivým prvkom.
Jednotlivé tabule skla možno spájať, vďaka čomu vznikajú oveľa
komplikovanejšie celky. Okrem toho zo sklenej tabule možno vyrezať aj tvary,
ktoré stoja bližšie sochárstvu než maliarstvu.
Vnímanie tvarovo atypických objektov a vrstvených farebných plôch
umožňuje divákovi si uvedomiť, že hlavnou intenciou Machovej tvorby nie je vytvárať
obrazné reprezentácie jestvujúceho sveta, ale tvoriť nové svety. Jeho svety
nechcú zobrazovať nejaký výsek sveta, nemajú ambíciu, aby ich porovnávali s
reálnym svetom. Naopak, sú výsledkom slobodnej hry, v ktorej hráčmi
sú farby, línie a plochy. Aby hra bola hrou, musí mať pravidlá a
v tomto prípade hráči musia rešpektovať pravidlá protikladov
a súzvukov, harmónie a disharmónie, rytmu a kontrastu, skrátka
všetko to, čo sa podieľa na tvorbe zložito štruktúrovanej kompozícii, pretože
kompozícia sa takto môže prezentovať priamo. Kto bude v týchto obrazoch
hľadať stopy nášho aktuálne prežívaného sveta, bude sklamaný, kto bude vnímať
obrazy ako nové svety, ten bude odmenený veľkou dávkou estetickej slasti.
Peter Michalovič


Na fotografii zľava: Peter Michalovič, Iveta Kaczarová, Palo Macho, Richard Jambrich
Mesto
Lučenec a Novohradské múzeum a galéria
Lučenec usporiadali
výstavu grafických prác súťaže "Szabóvo Grafický Lučenec" s podtitulom "Šport"

KEĎ UTÍCHLI ZBRANE

TLAČOVÁ SPRÁVA
Keď utíchli zbrane
Výstava pri príležitosti 70. výročia ukončenia II.
svetovej vojny
Novohradské
múzeum a galéria, Kubínyiho námestie 3, Lučenec
28. 4. - 24.
5. 2015
Kurátor výstavy
: Mgr. Štefan Chrastina
II. svetová
vojna priniesla do dejín ľudstva doposiaľ najväčšiu intenzitu zabíjania
a ničenia. Konflikt, ktorý skončil vytúženým mierom v roku 1945,
trval takmer 6 rokov. Zapojilo sa doň mnoho krajín z celého sveta. Novohradské
múzeum a galéria v Lučenci pri príležitosti 70. výročia jej ukončenia
pripravila výstavu s názvom “Keď
stíchli zbrane“. Prináša obraz nezmyselnosti
vojny vo všetkých jej aspektoch. Predstaví
kompaktný prehľad všeobecných udalostí
a faktov týkajúcich sa
priebehu druhej svetovej vojny, ktoré pomôžu dokresliť
vystavené dobové zbrane
a militárie. Podrobnejšie sa bude venovať
základným faktom o priebehu
vojny a oslobodzovacích bojov v našom regióne
nielen formou veľkých
vojenských operácií, ale aj osobných
zážitkov ich priamych účastníkov.
Široká
verejnosť mala možnosť oboznámiť sa so životom v Novohrade v
období od
októbra 1944 až do februára 1945, kedy bolo naše
územie oslobodené.
Na výstave
bboli prezentované exponáty zo zbierkového fondu Novohradského múzea a galérie
v Lučenci, Múzea SNP v Banskej Bystrici a Múzea Jána Thaina
v Nových Zámkoch. Výstavu vhodne dopĺňajú aj predmety zberateľov militárií
a nadšencov združených v kluboch vojenskej histórie Tyrnau
v Trnave a Krasnogvardejci v Košiciach. Návštevníci sa mohli
oboznámiť s originálnymi dobovými zbraňami a vernými replikami
uniforiem.


TLAČOVÁ SPRÁVA
Zoltán
Agócs - KONTRASTNÉ KONTEXTY
Priestorová
inštalácia malieb a objektov mladého výtvarníka Mgr. art. Zoltána Agócsa,
čerstvého absolventa Ateliéru klasických maliarskych disciplín prof. Ľudovíta
Hološku, akad. mal. na Fakulte výtvarných umení, Akadémie umení v BB.
Novohradské
múzeum a galéria, Kubínyiho námestie 3, Lučenec
20. 3. - 12.
4. 2015, vernisáž : 20. 3. 2015
o 17,00 hod.
Kurátorská
spolupráca: Mgr. art. Daša Klapitová
„Zobrazovanie
priestorových zákonitostí, uchopenie pocitu z priestoru, práca v reálnom čase a
priestore, to sú parametre zúčastňovania sa celého subjektívneho bytia, teda
prepis priestoru priestorom v priestore". (AGÓCS, Z. Priestor života ˗
život priestoru. 2014, s. 33)
Úvodná
myšlienka autora o vzťahu života a umenia výstižne
definuje podstatu inštalácie
„Kontrastné kontexty“, vychádzajúcej
zo samotného uvedomenia si priestoru, v
ktorom sa autor nachádza (a ktorého je súčasťou),
jeho parametrov a významových
rovín, ktoré na seba prirodzene nabaľuje v tvorivom
myšlienkovom procese. Práve
umelcovi vlastné divergentné myslenie je dôležitou
podmienkou vzniku malieb,
koláží či objektov Zoltána Agócsa,
zosobňujúcich (zhmotňujúcich) myšlienkovú
transformáciu videnej reality, v ktorých všetky
stavebné výrazové prvky
podliehajú cieľu vzájomne prepojiť rôzne kontexty
života, neraz s prvkom irónie
či nadsádzky. Kontextualita a vzťah priestoru a plochy sa tak
stávajú
podmienkou vzniku Agócsových diel, tematicky na seba
nadväzujúcich, no zároveň
sa líšiacich svojim formálnym (maľba vs. objekt) a
výrazovým prevedením. Z
dôležitých stavebných prvkov obrazov možno
spomenúť konštruovanie priestoru v
zmysle odhalenia jeho geometrickej skladby a priestorových
parametrov v
spojitosti s myšlienkovou analýzou priestorových
prvkov (krabica ako základný
stavebný prvok kompozícií, elementárne
ohraničenie priestoru), dekonštrukciu
iluzívneho priestoru v podobe prepisu jedného
motívu cez druhý či už postupom
maliarskym alebo kolážovaním výstrižkov z
časopisu, či postupné prestupovanie
priestorovej hmoty do farebnej škvrny alebo jej
úplný rozklad v podobe
farebných stekancov.
Nezanedbateľný je aj častý prvok scénickosti, v zmysle
polemizovania nad priestorom a jeho výrezom ako nad živou divadelnou scénou či
kulisou, čo výrazovo umocňuje biele ohraničenie motívu na obrazovej ploche.
Kompozičný prvok figúry tu potom často vystupuje v úlohe bábky či herca a
priestorové atribúty pripomínajú rekvizity danej scény, odpozorovanej z
reálneho výrezu životného priestoru. Kým maľbou na plátno ohraničeného formátu
prepisuje autor reálny výsek daného priestoru do dvojdimenzionálneho
maliarskeho jazyka, obohateného o subjektívnu myšlienkovú nadstavbu, v prípade
objektu vytvára akýsi zmenšený model odpozorovaného priestoru, nesúci ambíciu
priestorovej maľby, ktorý je navyše sám maliarsky pojednaný. Je tu citeľné
neustále prestupovanie priestoru do plochy a zároveň plochy do priestoru.
Autorom označený „prepis priestoru
priestorom v priestore“ by však nebol kompletný bez konečnej premyslenej
inštalácie série malieb a objektov v ohraničujúcom reálnom galerijnom
priestore, ktorý svojimi parametrami uzatvára diela v ďalšej priestorovej
dimenzii a súčasne svojimi výrazovými kvalitami dodáva inštalácii nové
významové roviny. S cieľom upozornenia návštevníkov galérie na dimenziu
priestoru, ktorého súčasť svojou prítomnosťou tvoria, umiestňuje Agócs vo
svojej inštalácii vlastný model výstavného priestoru v mierke 1 : 20. Na záver
uvádzam nezanedbateľný význam pomenovania jednotlivých prvkov inštalácie,
slúžiaceho ako vodidlo pre čítanie obrazu v zmysle jeho dekódovania v rôznych
významových rovinách. Názov obrazov je prozaický, zosobňuje obraz a dáva mu
myšlienku, čím autor podčiarkuje význam vlastnej myšlienkovej nadstavby diel,
ktorých východiskom je však reálny životný priestor.
Mgr. Dáša Klapitová

Výstava kraslíc
Novohradské múzeum a galéria, Kubínyiho námestie 3,
Lučenec
18. 3. - 12. 4. 2015
Kurátor výstavy : Mgr.
Emília Mázorová
Jarné prebúdzanie bolo
a aj je súčasťou jarného zvykoslovia od Popolcovej stredy po Veľký týždeň
- Zelený štvrtok, Veľký piatok, Biela sobota, Veľkonočná nedeľa
a Veľkonočný pondelok. Práve Veľkonočný pondelok je bez vajíčok - kraslíc,
nepredstaviteľný. Kraslica ako zvykoslovný predmet symbolizovala veľkonočné
obdobie. Vajíčko bolo symbolom slnka, svetla, tepla, zdravia, plodnosti, lásky,
znovuzrodenia. Vytváralo u ľudí predstavu o jeho nadprirodzených
vlastnostiach a schopnostiach chrániť a zabezpečiť prosperitu
v hospodárstve a aj v živote rodiny. Na posilnenie magickej
funkcie vajíčka sa začalo ozdobovať. Ochranná moc sa znásobovala farbením.
Dodnes
je zachovaných
niekoľko techník ozdobovania vajíčok. Každá je
zaujímavá, niečím výnimočná
a aj pozoruhodná. Najväčšou pestrosťou,
variabilitou vzorov vynikajú
vajíčka ozdobované batikovaním. Plastickosť
ornamentu je typická pre maľovanie
voskom. Bohatá rastlinná ornamentika vyniká pri
vyškrabovaní vajíčok.
Striedmosť a veľká jednoduchosť vo farebnosti dominuje na
leptaných
krasliciach. Pôvabné sú oblepované niťou
a slamou. Nevšedné a vzácne
sú aj sklenené vajíčka. Novodobé techniky -
ozdobovania semiačkami,
perforovanie - madeirová čipka, patchwork, hačkovanie, maľovanie
rôznymi
spôsobmi - pastelmi, fixkami, ...
Na výstave „Jarné
prebúdzanie“ sa pokúsime predstaviť
všetky tieto techniky ozdobovania. Do pozornosti návštevníkov dávame vajíčka
z Políchna - zabudnutú ornamentiku jednoduchú, krásnu a tiež
zriedkavú tradičnú techniku ozdobovania leptaním. Prezentované kraslice sú zo
zbierok Novohradského múzea a galérie v Lučenci, Ústredia ľudovej
umeleckej výroby v Bratislave a od súčasných výrobcov kraslíc.
Emília Mázorová
Béla
Bacskai 1935 - 1980
Výstava
pri príležitosti 80. výročia narodenia
novohradského
umelca, akad.mal. Bélu Bacskaiho
Novohradské
múzeum a galéria, Kubínyiho
námestie 3,
Lučenec
12. 2 . - 15. 3. 2015,
vernisáž : 12. 2. 2015 o 16,00 hod.
Kurátorka výstavy : Andrea Németh
Bozó
Akademický maliar Béla
Bacskai je jedným
z najvýznamnejších
umelcov, ktorého meno je úzko
späté s regiónmi Novohrad
a Gemer.
Narodil sa v Prši, v obci neďaleko Lučenca. .
Zomrel náhle
v najproduktívnejšom
veku svojho života, napriek tomu zanechal množstvo
výtvarných diel - olejomaľby,
akvarely, grafiky, kresby a plastiky,
ktoré sa nachádzajú vo
viacerých múzeách
a galériách na Slovensku
a aj v súkromných zbierkach.
Pri
príležitosti 80. výročia
narodenia umelca Novohradské múzeum a
galéria v Lučenci v spolupráci
s obcou Prša pripravili výstavu, na
ktorej budú prezentované jeho diela zo
zbierok našej inštitúcie,
Podunajského múzea v Komárne,
Gemersko -
malohontského múzea v Rimavskej Sobote a
zo súkromných zbierok. Jej
súčasťou budú aj osobné predmety a
fotografie z jeho rodného domu
v Prši.
V
tvorbe Bélu Bacskaiho zohráva
jedinečnú úlohu jeho rodná krajina.
Lásku a duševnú
spätosť s ňou
pretavil do svojich obrazov. Do podstaty krajiny
najintenzívnejšie vnikol
v posledných
rokoch svojho života. Svedčia o tom jeho akvarely a olejomaľby,
v ktorých
sa prejavuje
monumentalita
a dynamizmus spolu s autorovým
osobitým priestorovým videním.
Ďalšiu
kategóriu tvoria obrazy s pracovnými
námetmi z továrenského prostredia,
ktoré znamenali pre umelca výzvu. Aj v tejto
téme dosiahol výrazné
výsledky,
najmä v štylizovaní tvarov
a zachytení dynamiky pohybov. Vystavené
diela doplňujú kresby - skice
a štúdie, ktoré sú
len ukážkami z veľkého
množstva študijného materiálu,
ktorý umelec zanechal. Umožňujú nám nahliadnuť do jeho
tvorivého procesu. Z týchto
skíc, alebo prepracovaných
štúdií krajín, či
figurálnych kompozícií sa zrodili
obrazy odrážajúce jeho
špecifické umelecké videnie.
Andrea
Németh Bozó
kurátorka výstavy




TLAČOVÁ
SPRÁVA
Betlehemy
Výstava
zo zbierok
Slovenského
banského múzea Banská
Štiavnica,
Lesníckeho
a
drevárskeho
múzea Zvolen a
súčasných výrobcov betlehemov
Novohradské
múzeum a galéria,
Kubínyiho námestie 3, Lučenec
19.
12. 2014. - 8. 2. 2015
Tradícia
betlehemov a betlehemských
hier sa rozšírila z Talianska najskôr v
podobe
živých betlehemov
v kostoloch. .
Prvýkrát sa objavil
v roku 1233 na vianočnej omši, ktorú
slúžil
Sv. František z Assisi, zakladateľ
františkánského rádu. Na
Slovensku sa v
kostoloch začali stavať od 18. storočia
a postupne sa presúvali do mestských a vidieckych
príbytkov. Z
tejto vianočnej
obyčaje začali vznikať
regionálne betlehemy. Živé postavy nahradili
figúrky z dreva, textilu,
drôtu, papiera a novšie aj zo
šúpolia či
hliny. Pred Vianocami sa kládli do
kultového kútu izby a rozoberali sa po
Hromniciach.
Osobitnú skupinu tvorili
prenosné betlehemy, prispôsobené
obchôdzkam
betlehemcov vo vianočnom období.
Betlehemy
tematicky
znázorňovali
biblický príbeh narodenia Krista.
Hlavnými
postavami boli Ježiško
v jasličkách, zvieratá,
klaňajúci sa pastieri
a traja králi. Panna Mária a
Sv. Jozef sa stali jeho súčasťou až neskôr.
Postupom času
ľudoví výrobcovia
betlehemov dopĺňali biblický výjav postavami
z ich
prostredia.
Na
výstave
v Novohradskom múzeu
a galérii v Lučenci budú predstavené
betlehemy zo
zbierok Slovenského banského
múzea v Banskej Štiavnici a
Lesníckeho a
drevárskeho múzea vo Zvolene.
Vyhotovili ich prevažne baníci z okolia Banskej
Štiavnice v období od
polovice 19. do polovice 20. storočia, najstaršie
sú od
neznámych autorov.
Novohradské
múzeum a galéria
v Lučenci ponúka
návštevníkom
prehliadku nielen historických betlehemov,
ale obdivovať môžu aj práce zručných
remesleníkov - súčasných
výrobcov
betlehemov. Výstava bude sprístupnená 19.
12. 2014 a
potrvá do 8. 2. 2015. Všetkých
Vás srdečne
pozývame.
