V novom
šate
Výstava zo
zbierok NMG v Lučenci
15.
11. 2011 - 31. 1. 2012
Autori
výstavy: Mgr.
Michaela Škodová, Jaroslava Hatvaniová
Obnova pamiatok a
zbierkových
predmetov je jednou z dôležitých zložiek
celkového systému ich
ochrany a
predstavuje rozsiahle spektrum činností. Jednou z nich je
reštaurovanie.
Cieľom výstavy V novom
šate je
predstaviť jedinečné zbierkové predmety
Novohradského múzea a galérie,
ktoré
boli zreštaurované v rámci
niekoľkých projektov podporených Ministerstvom
kultúry SR a Ministerstvom kultúry Maďarskej
republiky v spolupráci s
externými reštaurátormi. Jedná sa
najmä
o barokové plastiky svätých
pochádzajúce z Haliče a z
Biskupíc,
oltárny obraz, svadobné
šaty z obdobia turnýry, župné kreslá, olejomaľby a
historické
tlače. Okrem toho budú vystavené aj predmety,
ktoré boli ošetrené
v priebehu
niekoľkých rokov v konzervátorskej
dielni
v samotnom múzeu. Niektoré
z nich budú prezentované verejnosti po
prvýkrát. Prostredníctvom
informačných
panelov bude mať návštevník možnosť
oboznámiť sa s ich fotodokumentáciou pred
zásahom reštaurátora, ako aj s
postupom
vykonaných reštaurátorských
prác.
Advent
v Novohrade
Etnografická
výstava zo zbierok NMG v Lučenci
25.
11. - 31. 12. 2011
Autorka
výstavy - Mgr.
Michaela Škodová Výtvarné
riešenie - Jaroslava Hatvaniová
V ľudovej kultúre je obdobie
adventu spojené s predstavou o jeho
magickom význame. Začiatok
zimy bol považovaný za čas, v ktorom
nadobúda prevahu zlo nad dobrom.
V tomto období sú preto
charakteristické ochranné obyčaje,
ľúbostné čary,
veštenia, obchôdzky s maskami,
vinšovanie a zákaz
vykonávania
ženských prác.
Práve
počas adventu si pre
návštevníkov pripravilo
Novohradské
múzeum a galéria etnografickú
výstavu
z vlastných zbierok, ktorá im
predstaví
interiér novohradskej roľníckej
domácnosti v tomto období
a popíše
jednotlivé dni . Súčasťou výstavy
budú
prednášky venujúce sa zvykom
a obradom,
ktoré sa vykonávali na
vidieku pred a počas Vianoc.
Návštevníci sa
dozvedia, ktoré činnosti sa v
minulosti nesmeli vykonávať počas adventu, ako si možno
pričarovať muža,
ochrániť sa pred vplyvom zlých síl,
kto
v minulosti piekol vianočné
oblátky, odkedy sa v našich
domácnostiach
objavuje vianočný stromček, ale
aj čo všetko nesmelo chýbať pri vianočnom stole,
aké vinše sa vinšovali
a ako vyzerali obchôdzky
v maskách.
Bitka
pri Lučenci - 560. výročie
Novohradské
múzeum a galéria, Kubínyiho
námestie 3,
Lučenec
5.
10. - 6. 11. 2011
Pri príležitosti 560.
výročia bitky
pri Lučenci /7.9.1451/ Novohradské
múzeum a galéria v Lučenci pripravilo v
spolupráci s Mestom Lučenec a
Štátnym
okresným archívom v Lučenci
výstavu s rovnomenným
názvom.
Návštevníkom predstavuje jednu
z najväčších bitiek
v stredovekej
histórií Slovenska. Vypovedá
o nej formou textov a kresieb, ktoré
zachytávajú
najvýznamnejšie udalosti spojené
z bitkou pri Lučenci, jej
príčinách, priebehu
a výsledkoch. Výstava tiež prezentuje v skratke osudy
vojvodcov stojacich
v bitke proti sebe a venuje sa dobovej
výzbroji,
výstroji, písomným
zmienkam vtedajších autorov a napokon
uvádza aj
miesta v regióne Novohradu,
ktoré súvisia s pobytom vojsk
Jána Jiskru
z Brandýsa.
Jesenné
stretnutie
V 20.
storočí v Lučenci a jeho okolí
pôsobili viaceré významné
osobnosti výtvarného
umenia, ktorých
tvorba presahovala cez hranice Novohradu, či Slovenska. Pozostatky ich
vplyvu
ako by doteraz určovali vnímanie rôznych
žánrov výtvarného umenia
v regióne. Najlepšie
to môžeme
sledovať na tvorbe neprofesionálnych
výtvarníkov združených pri
Novohradskom
osvetovom stredisku. Priestory Novohradského
múzea a galérie poskytujú
jedinečnú možnosť prezentácie a
konfrontácie ich tvorby. Ich rôznorodosť v tematickej
oblasti či maliarskej
technike robí Jesenné stretnutie pre
návštevníkov
inšpiratívne
a zaujímavé. Postaviť,
alebo zavesiť vedľa seba diela rôzneho charakteru
znamená zdôraznenie ich
odlišností,
príbuzností ich emocionálneho
náboja, či racionálnej úvahy.
Výstava sa
realizuje v spolupráci
s Novohradským osvetovým strediskom
v Lučenci
a svojimi dielami sa budú prezentovať 17 autori.

XXIII. Medzinárodné
keramické sympózium Lučenec – Kalinovo
2011 (11. 8. - 30. 9. 2011)
11. júla 2011 sa
v rámci XXIII. ročníka
Medzinárodného keramického
sympózia začala tvorivá práca
keramikov
v závode Žiaromat a.s. Kalinovo.
Organizátorom podujatia je Novohradské
múzeum a galéria v Lučenci
v spolupráci so závodom Žiaromat a.s.
Kalinovo, Mestom Lučenec a Obcou Kalinovo.
Na
Slovensku jedinečné keramické
sympózium prebieha nepretržite od roku 1989
a je výnimočné pre
neateliérové továrenské
podmienky. Umelci majú
možnosť využívať
žiaruvzdorný materiál –
šamot a vytvorené diela vypaľovať vo
veľkokapacitných peciach. Závod Žiaromat,
a.s Kalinovo poskytuje priestor, materiál a technickú
výbavu pre účastníkov
sympózia.
Na
XXIII. ročníku MKS sa zúčastnili umelci
z Maďarska - Lívia Kovács, András
Antal a zo
Slovenska Jarmila Mitríková
a Adriena Kutaková. Vzniknuté diela počas ich
tvorivého pobytu boli
prezentované na výstave v Novohradskom
múzeu a galérii
v Lučenci.
Mbulu
ngulu - strážcovia
duší ( 7. 7. - 8. 7. 2011 )
Výstava
relikviárnych figúr z Gabonu zo zbierky
Ivana Melicherčíka
Výstava sústreďovala
122 relikviárnych figúr afrického
národa
Kota a jeho subetník žijúcich vo
východnom Gabone. Sú
výberom zo zbierky publicistu
a zberateľa Ivana
Melicherčíka,
ktorá tvorí najväčšiu
súkromnú kolekciu afrického
kmeňového umenia na
Slovensku.
Gabonské
relikviárne sošky zvané mbulu ngulu
patria medzi
ikony afrického umenia
a mnohí historici umenia ich dokonca
považujú za
skvost v pokladnici
svetovej kultúry. Tieto pozoruhodné
ploché
figúry z jediného kusu dreva
okované medenými či mosadznými
lamelami
a drôtmi reprezentujú tradičnú
funkciu pohrebného umenia kmeňa –
strážiť relikvie
umiestnené v rodovej
svätyni. Majú magický tvar, ba dokonca
akýsi
hypnotizujúci účinok. Pôsobia ako
iracionálne bytosti či záhadné
fantómy.
Každá figúra je pritom
iná. Vystavený
súbor „ strážcov
duší“
patrí medzi najväčšie na svete a
väčšina
exponátov tohto
symbolu kultúrnej a náboženskej identity
gabonských kmeňov má
v Lučenci svoju výstavnú
premiéru.
Výstavu v Novohradskom múzeu
a galérii otvorí majiteľ
zbierky - Ivan
Melicherčík. Mbulu-ngulu.pdf
Vernisáž
výstavy (časť z hodobného
vystúpenia
Jána Kubíka s Mikim Rubintom, príhovor
Ivety
Kaczarovej a Ivana Melicherčíka)
Článok k výstave Nbulu
Ngulu etnologičky Mgr. Michaely Sabóovej
Szabóov
grafický Lučenec
XIV.
ročník celoslovenskej
a VII. ročník medzinárodnej
výtvarnej súťaže
9.
- 30. júna 2011,
vernisáž dňa 9. 6. 2011 o 10,00 hod.
Na
počesť významnej
osobnosti Novohradu, maliara a grafika
Júliusa
Szabóa,
sa každý rok koná
súťažná prehliadka detí,
mládeže
a dospelých v grafike. Realizuje sa
v spolupráci s Mestom Lučenec.
Súťaží sa
v siedmich vekových
kategóriách zo základných,
základných umeleckých,
špeciálnych
a stredných škôl.
Zo 40 prihlásených škôl
zaslali 319
grafických prác na tému Živel II. -
Oheň.
Z nich odborná
porota pod vedením Dušana
Krnáča na výstavu vybrala 293,
z ktorých 32 ocenila.
Slávnostné
vyhodnotenie súťažnej prehliadky
sa uskutoční v priestoroch Novohradského
múzea a galérie v Lučenci
v rámci vernisáže výstavy za
prítomnosti členov poroty a autorov
ocenených prác.
Súčasťou vernisáže bolo aj
vyhlásenie témy na ďalší
ročník
Szabóovho
grafického Lučenca
v roku 2012.
Veľký
tresk a tajomstvo života
Autorská
výstava svetoznámeho sklára
Jána Zoričáka
7.
apríl - 31.
máj 2011, vernisáž :
7.4.2011 o 16,00
hod.
V programe
vystúpila sopranistka
Andrea Ľuptáková, študentka
Akadémie umení v B. Bystrici
Ján Zoričák sa narodil
v roku
1944 v Ždiari (SR).
Vyštudoval odbor
sochár na VŠ umeleckopriemyselnej
v Prahe v rokoch 1963 – 1969
u Prof. Stanislava Libenského.
Od roku
1970 žije
a tvorí v Talloires
vo Francúzsku. Jeho tvorba
je zastúpená vo svetových
galériách
i v súkromných zbierkach
všetkých
kontinentov. Ocenený bol mnohými
prestížnymi
medzinárodnými cenami. Je
nositeľom titulu Rytier rádu umenia
a literatúry
Francúzskej republiky.
Podieľal sa na vytvorení
medzinárodného sklárskeho
strediska v Aix-en-Provence, na jeho podnet bolo vo
Francúzsku založené prvé
múzeum skla a výtvarného centra
v Sars Poteries i prvé sklárske
sympózium.
Zoričák pomáhal aj univerzitám
v Kanade, kde organizoval sklárske kurzy.
Vo
svojej
tvorbe uplatňuje inovačné technologické postupy a
optické vlastnosti materiálu
ovplyvňuje šošovkovitými
výbrusmi,
zvlnením či zošikmením stien
základných
geometrických foriem, použitím farby, matovania a
ďalších výtvarných
postupov,
ktoré umocňujú konečný
výtvarný
výraz plastiky. Originálnym umeleckým
stvárnením sa zaradil medzi
priekopníkov a
propagátorov nového prístupu ku sklu
ako samostatnému výtvarnému
médiu.
Celoživotným leitmotívom jeho diela je
vesmír - nekonečné univerzum a priestor
netušených možností.
Výstava Jána
Zoričáka v Novohradskom múzeu a
galérii v
Lučenci ponúka zriedkavú
príležitosť vidieť autorove diela v jeho materskej krajine.


Anna
Franková -
odkaz dejín dnešku
Putovná
výstava sa realizuje v spolupráci
s Nadáciou M.Šimečku
a Súkromným gymnáziom
v Lučenci
Výstava sa
koná v rámci
vzdelávacieho projektu
Nadácie Milana
Šimečku. Študenti zo
Súkromného gymnázia v Lučenci
po absolvovaní
špeciálneho tréningu sa
stávajú kvalifikovanými sprievodcami
výstavou,
ktorá približuje
životný príbeh Anny
Frankovej, autorky presláveného
Denníka,
ktorý zachytáva dospievanie tohto
mladého dievčaťa židovského pôvodu.
Denník
je obrazom udalostí
odohrávajúcich
sa v r. 1942-1944, v nútenom
úkryte
v istom dome v Amsterdame, kde sa rodina
Frankovcov spolu s pár
priateľmi musela ukryť pred hroziacou deportáciou do
koncentračných táborov.
Úkryt bol napokon odhalený
a z ôsmich
skrývajúcich sa, prežil iba
otec – Otto Frank.
Cieľom projektu je podporovať
mladých
ľudí, aby javy a udalosti, minulé
i súčasné, analyzovali, kriticky
hodnotili a dokázali sformulovať svoj
názor na dianie okolo seba. Aby sa
zasadzovali za spravodlivú a humánnu
spoločnosť. Výstava by mala
sprievodcov i samotných
návštevníkov motivovať k
zamysleniu sa
nad otázkami
diskriminácie, rasizmu,
tolerancie, vzájomného
rešpektu, či účinnej pomoci trpiacim a mala by viesť k snahe
realizovať tieto idey.

_______________________________________________________________________________________________________________
Genius
loci - 12.
výstava textilnej miniatúry
Medzinárodné
výstava sa realizuje
v spolupráci so
Slovenským
združením textilných
výtvarníkov TXT v Bratislave
16.
2. - 3. 4. 2011
Kurátorka
výstavy: akad. mal. Silvia Fedorová
Niektoré miesta,
ktorými
v živote
prechádzame, ostávaju
nepovšimnuté, ine nás nútia
k zamysleniu,
k zastaveniu sa, k rozjímaniu -
zanechavajú v nás
určitú
stopu.

Po témach TEXTil v roku 2007,
„X“ v
roku 2008 a ZOOM v roku 2009 poskytuje táto
téma podnet k hlbšiemu
zamysleniu sa, ale aj veľa možností tvorivej
interpretácie. Väčšina
prác
prihlásených na výstavu skutočne
reflektuje silný emotívny zážitok,
ktorý je často dešifrovateľný len
s autorským komentárom.
Porota vybrala spomedzi takmer
stovky prihlásených
53 autorov
z desiatich krajín /Česká republika,
Írsko, Holandsko, Mexico, Nemecko,
Nórsko, Rakúsko, Slovensko, Taiwan,
USA/, z toho
je19 študentov. A sú
to predovšetkým študentské
práce,
ktoré prinášajú svieži,
prekvapujúci
uhol
pohľadu ako napr. práca
Ľubomíry
Abrahámovej
z VŠVU
„Multinationality“,
práca Anny
Krivanskej z Univerzity Mateja Bela
„Nezabudnuté
miesto“, či
práca jej
kolegyne Lindy Holodovej pod názvom
Šťastné narodeniny I., II. Ale ani
známe
osobnosti
z predchádzajúcich
ročníkov neostávajú
v úzadí. Blanka
Šperková s neobyčajným
zmyslom pre humor a remeselnou virtuozitou
stvárnila svoju situáciu počas pobytu
u priateľa, Jozef Bajus vzdal hold
boju čiernych Američanov za
rovnoprávnosť.
Renomovaná írska umelkyňa Pamela
Hardesty oslávila svoju vlasť, jej otvorenie sa
kresťanstvu
prostredníctvom
kríža, predstavila
ju ako ostrov vo tvare
srdca, obmývaného čírou vodou.
Pracovala s kontrastom čadičových
kamienkov
a sklenených goráliek, umne
navzájom posplietaných . Vtipne sa vyrovnala
s témou aj v Berline
žijúca
litevská umelkyňa Almyra Weigel. Jej
objekt s titulom „Zdomácnelá
myš“ predstavuje kancelársku
stoličku
a myš, ktoré sú
dnes už
neodmysliteľnou súčasťou väčšiny
domácností.
Hľadanie Genia loci na ľudskom tele si vzala za cieľ
Mária
Hromadová.
Témou
Genius loci sa zapodievali aj poslucháči 1.
ročníka VŠVU na kurze textilu. Ich
výsledky boli natoľko
zaujímavé, že
sme výber
z týchto prác začlenili do prehliadky.
Veríme, že po zhliadnutí
výstavy sa
mnohý divák pozrie na
všedné veci okolo seba inou optikou.
akad.mal.Silvia Fedorová

_______________________________________________________________________________________________________________
Nová
stála expozícia
V kurátorskej
autorskej koncepcii Juraja Gábora
13. 2. - 27. 2. 2011,
vernisáž - 11.2. 2011 o 17:00
hod.
Sprievodné
udalosti:
NMG ide do rekonštrukcie / NMG felújítás
alá
kerül - otvorený, časovo
neohraničený projekt
Komentovaná
prehliadka – jednodňový happening
8.2.2011 v čase od 9:00 - 16:00 hod.
Juraj
Gábor je študentom Vysokej školy
výtvarných umení
v Bratislave,
kde navštevuje Ateliér priestorových
komunikácií+, docenta Antona Čierneho,
vedúceho Katedry intermédií
a multimédií. Absolvoval
študijné
pobyty na
Katedre maľby VŠVU u profesora
Jána Bergera
(v akad.r.2007/2008)
a ako držiteľ štipendia Erasmus sa
zúčastnil
zahraničného pobytu na
Estonian academy of arts v Tallinne (v
akad.r.2008/2009).
Venuje sa
kresbe, soche, objektu, inštalácii,
maľbe,
akčným
prejavom umenia, videu
s ohľadom na konceptuálne tendencie
a miesto-špecifický a
sociálny
kontext. Má za sebou pár
samostatných
a niekoľko skupinových
výstavných
prezentácií a performancií.
V projekte
pre Novohradské múzeum
a galériu vystupuje ako autor,
koordinátor
a kurátor svojej diplomovej
práce “Nová stála
expozícia“-
sprostredkované územie
muzeálnej
a galerijnej periférie.
Exhibičná časť pripravovanej diplomovej
práce Juraja Gábora pozostáva
zo série galerijných prác,
intervencií,
reagujúcich na špecifický kontext
modelovej regionálnej inštitúcie.
Aktivita v
nej sa sústredí na upriamenie pozornosti na
samotné Novohradské múzeum
a galériu
v Lučenci (ďalej len NMG), na prípravu
netradičnej výstavy "Novej stálej
expozície".
Tá bude počas svojho
trvania návštevníkom
ponúkať novú,
inú možnosť vnímania dispozície a
obsahu zbierky
NMG. Prakticky sa diplomový projekt
delí do troch častí, z ktorých
každá
prináša
návštevníkovi rozdielne
spektrum
zážitkov na pôde NMG v Lučenci.
Kurátor
nestavia koncepciu na predstavení
nových akvizičných predmetov, alebo
ním
vytvorených, prinesených artefaktov,
ale v duchu nadviazania na kontinuálnu
situáciu
vývoja Novohradského múzea
a galérie, upriamuje pozornosť na
nájdenú
skutočnosť, momentálny stav, rámec
vnímania s akým sa stály,
pravidelný,
skalný, či občasný, alebo
náhodný
návštevník
stretáva. Dôraz je
smerovaný na chronológiu pripravených
udalostí.
Na úvod si autor dovolil
upriamiť
pozornosť NMG a jeho priaznivcov, na vysnívaný
balíček, darček do nového roku
2011: PF
“NMG ide do rekonštrukcie“. Aj ten
môžete v zimných mesiacoch zazrieť,
zložený v areály
inštitúcie. Je
to fyzicky, a aj vo vzťahu k
širokej
verejnosti, exteriérová časť projektu.
Zaujímavosťou
architektonickej dispozície vnútorných
výstavných priestorov
NMG je, že sa v nich dá po
odstránení
jednej
provizórnej deliacej plenty
krúžiť, čím
návštevník
prechádza plynule z priestorov stálej
muzeálnej
expozície
do priestorov premenlivých,
krátkodobých
galerijných výstav. A práve toto
špecifikum využíva Juraj Gábor pri
tradičnom, ale
netradične poňatom happeningu
"Komentovaná prehliadka",
pripraveného pre
návštevníkov ako
jednodňová akcia
obohatená
o netypickú
vstupenku
pre každého, kto príde v ten deň do
galérie.
„Nová stála
expozícia“ je už vo
svojom názve, výstavou plnou paradoxov,
a tým hlavným je jej časová
ohraničenosť. Publikum sa tak počas
návštevy môže dostať do prostredia,
o ktorom si myslelo, že ho už nijak
nedokáže
prekvapiť. Výstava je nutným prestavaním
návštevníkovho
pohľadu do nových autorsky
konštruovaných
uhlov nazerania na túto
exponovanú
situáciu.
Bc. Juraj Gábor

___________________________________________________________________________________________________
O čaji
sa v minulosti
hovorilo, že občerstvuje, rozčúli, ale neživí.
Pravý čaj je nápoj zo
sušených
listov a pupeňov čajovníka čínskeho.
Najstarší záznam o čaji ako
o liečivom a povzbudzujúcom
nápoji
pochádza spred 2000 rokov
z Číny. Do Európy prenikli
prvé vzorky
až v 16. storočí prostredníctvom
arabských kupcov, neskôr začali s čajom
obchodovať Holanďania
a Angličania. Na územie Slovenska sa
pravý čaj
dostal vďaka turčianskym
olejkárom a šafraníkom,
ktorí ho
spoznali na svojich cestách po Rusku.
Pitie pravého čaju u nás
nadviazalo na pitie
bylinných odvarov a bolo
významnou spoločenskou udalosťou.
Popoludňajšie
čaje sa podávali spolu
s bohatým občerstve-
ním hlavne
v zimnom
období.
Výstava zo zbierok
Novohradského múzea
a galérie v Lučenci Čaj o piatej sa venuje
pôvodu a druhom čaju,
legendám, ktoré sa k čaju viažu, jeho
ceste do Európy a na územie
dnešného Slovenska, bylinným odvarom
ako predchodcom pravého čaju
a „čaju
o piatej“ ako významnej
spoločenskej udalosti.
Na výstave sú
prezentované čajové
súpravy, čajníky
a šálky, cukorničky,
samovary a iné predmety
súvisiace so servírovaním čaju
vyrobené zo smaltu,
porcelánu, hliny, skla a mosadze. Nebude
chýbať ani názorná ukážka
prestierania k „čaju o piatej“.